Do ludożerców – Karolina Cicha z zespołem

Data
Godzina
Miejsce
08/08/2014
19:30
DUŻY RYNEK


Skład: Karolina Cicha – śpiew, instr. klawiszowe, akordeon, perkusjonalia, Paweł Stankiewicz – gitara, Łukasz Owczynnikow – bas, Witek Wilk – perkusja

OPIS

Koncert do tekstów Tadeusza Różewicza.

Tadeusz Różewicz napisał kiedyś że ‘rozwód poezji współczesnej z muzyką jest faktem dokonanym’. Tymczasem jego wiersze tylko z pozoru są nie-muzyczne. Okazuje się, że ich rytm narzuca niekiedy zaskakująco współczesną stylistykę: punkrockową, hip-hopową, reggae. Oczywiście nie pasuje do tych wierszy dykcja krainy łagodności, mgiełkowa melodyjność, pląsy na łące. Wiersze Różewicza sugerują mocną muzykę. Jej połamanie wynika z samej struktury tekstów: niespokojnych, porozrywanych na fragmenty. W koncercie ‘Do ludożerców’ jest miejsce zarówno na czyste piękno jak i na groteskę. Różewicz, którego chciałam pokazać to Różewicz ponowoczesny, apokaliptyczno-komiczny, Różewicz ironiczny i liryczny. | Karolina Cicha

Cicha znalazła własną formułę śpiewania łączącą rocka z poetyckim, emocjonalnym przekazem. | Marek Wiernik, „Rzeczpospolita”

To płyta wybitna. Będę jej jeszcze słuchał i słuchał. | Jurij Andruchowycz, poeta

Cicha przygląda się z bliska tak wielu konwencjom, jednocześnie z żadną z nich się do końca nie brata, świetnie interpretuje mało poetyckie teksty Różewicza – obserwatora codzienności. Intonuje humorystycznie, czasem ironicznie, to z politowaniem, ale nie bez pokory. Jednak nawet zwyczajna recytacja w jej wykonaniu nie brzmi standardowo. Cicha to muzyczne objawienie ostatnich lat, z talentem na miarę największych gwiazd polskiej estrady. | Ewa Orczykowska, Gazeta Wyborcza-Wrocław

Karolina Cicha znalazła skuteczny estetycznie sposób na muzyczną prezentację poezji Różewicza. Polonistka, aktorka Gardzienic, pieśniarka i kompozytorka przygotowała program zatytułowany „Do ludożerców”, będący spójnym ciągiem wierszy i fragmentów autora Wyjścia. Co ciekawe, artystka sięgnęła do najnowszej twórczości poety (rzecz jasna, poza wyjątkiem „Listu do ludożerców”), w tym do wersów i strofoid, w których Różewicz podejmuje intertekstualną grę z językami współczesności, także, jak wiadomo, z publicystyką i kulturą masową. Tekstowy materiał koncertu wypełniły głównie „Walentynki” (poemat z końca XX wieku) i „Od jutra się zmienię”. Karolina Cicha dysponuje głosem o potężnych ekspresyjnych możliwościach, którego inteligentnie i nieraz przewrotnie używa. Długie utwory Różewicza podzielone zostały na zróżnicowane piosenki. Analogicznie do międzytekstowego usytuowania tej poezji, muzycy tworzyli pastiszujące i dystansujące relacje z ostrym rockiem, reggae tudzież z innymi gatunkami. Szybko okazało się, że do Różewicza pasuje to znakomicie. Najpierw oszczędne dawkowanie wersów – pewnie trochę paradoksalnie – podkreślało wagę słów w zgiełku dźwięków. Z kolei ironicznie przymierzanie także kontrastowych rozwiązań muzycznych odpowiadało ironicznej międzytekstowości Różewicza. Cicha wspaniale podkreślała humor poematów; w całości zaś, jak u Różewicza, łączyły się różne jakości, przede wszystkim tragikomizm. Bo przecież takie jest zaangażowanie autora szarej strefy w ten świat.” | Adam Poprawa, „Odra”

www.karolinacicha.eu

WYKONAWCY
KAROLINA CICHA – Wczytując się w poezję Tadeusza Różewicza pracowała nad muzyką do jego tekstów przez kilka miesięcy. Kilka miesięcy czekała też na zgodę Różewicza na możliwość dopisania do nich muzyki. Zgoda ta zaowocowała nie tylko koncertem, ale też płytą „Do ludożerców”, a także jedną audiencją u mistrza. Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką. Z zawodu – literaturoznawca. W dziedzinie muzyki jest samoukiem.

© Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi Kazimierz Dolny Janowiec nad Wisłą
Projekt i realizacja: Tomasz Żewłakow